Mani fra NordicOil hjælper mod søvn problemer
Cirka 6 min. læsning
Melatonin: Den Komplette 2019 Guide
4.3 (85%) 8 stemme[r]

Melatonin er et hormon som dannes i hjernen og i øjets nethinde. Det er dette hormon, som dannes i døgnets mørke timer og gør dig søvnig. Hormonet kan dog også dannes andre tidspunkter af døgnet, men det ses hovedsageligt at der skabes om natten. Det dannes på andre tidspunkter af døgnet, så du kan tage en middagslur for eksempel.

Produktionen af melatonin sker som sagt i hjernen og i nethinden hos mennesker. I dette indlæg vil vi gøre dig opmærksom på hvordan du kan undgå at påvirke denne produktion bedst muligt. Ved at påvirke produktionen af melatonin mindre, så sover du bedre.

Melatonin skaber en naturlig effekt, som regulerer døgnrytmen hos mennesker. På den måde sørger kroppen naturligt for, at få sovet nok om natten, sådan at den er klar til at performe dagen efter.

Produktion af melatonin starter allerede få uger efter du bliver født. Det blandt andet også derfor er flere babyer har svært ved at sove det første lange stykke tid af deres liv. Melatonin produktionen er fuldt funktionsdygtigt i en alder af 3 til 5 år og fortsætter til du bliver voksen. Herefter kan det begynde, at aftage. Når mindre melatonin udvikles i kroppen, så har mange glæde af syntetisk melatonin. Det kommer der meget mere omkring i indlægget.

Hvorfor har jeg svært ved at sove?

Nogle vil opleve, at de med alderen får svært ved at sove. Det skyldes en reduktion i produktionen af melatonin. Denne aftager nemlig gradvist Som du bliver ældre. Derfor har mange mennesker brug for at sove midt på dagen, da de simpelthen ikke har fået nok eller en dyb søvn i løbet af natten.

Kroppen udvikler mindre melatonin, når denne bliver udsat for kraftigt lys. Derfor vil du også opleve at du kan blive træt i løbet af dagen, hvis de sidder på et kontor som ikke er belyst nok. Derudover vil du kunne opleve at du ikke kan sove om aftenen, hvis du netop har brugt telefon, computer, iPad eller lignende lige før sengetid.

Ca. 45% af danskerne har søvnproblemer. Det skyldes bandt andet at danskerne har svært ligge skærmene fra sig før de går i seng om aftnen. Andre danskere får drukket koffein, alkohol eller mad med højt energiindhold før senge tid. Det resulterer i at flere danskere får en dårligere søvn. Skærmen spiller en stor rolle, når det kommer til at sove godt om natten.

Melatonin regulerer døgnrytmen

Melatonin skaber en naturlig effekt, som regulerer døgnrytmen hos mennesker. Som tidligere beskrevet, så producers melatonin, når det bliver mørkt. På den måde sørger kroppen naturligt for, at få sovet nok om natten, sådan at den er klar til at performe dagen efter. Dog har kroppen efterhånden svært ved at finde ud af hvornår der er dag og nat. Det skyldes, at vi mennesker er gode til at belyse vores verden både dag og nat. Melatonin mod søvnproblemer

Når man hører ordene “lys forurening”, så er der rent faktisk noget omkring snakken. Kroppen kan nemlig slet ikke finde frem til den normale rytme længere. Melatoninniveauet er lavere, når lyset er stærkere og derfor bør man undgå skærme eller overhængende lys cirka en time før du går i seng. Tænd derfor hellere bord- eller gulvlamper.

En rigtig god øvelse er, at du kan sætte alt med en skærm væk, tænde bord- og gulvlamper og begynde at forberede dig på at sove. Når du er færdig med at børste tænder, vaske ansigtet osv. Så læg dig i sengen uden at kigge på din telefon først. Prøv lav denne øvelse i en uge og se om din søvn bliver bedre.

Kan du endnu ikke sove?

Så kan det være, at du skal prøve syntetisk melatonin. Mani fra NordicOil er flydende melatonin blandet med CBD og er derfor rigtig nemt at indtage. Det hjælper dig til en hurtigere og bedre søvn i hverdagen.

Hvad er syntetisk melatonin?

Syntetisk melatonin kan fremstilles, som tablet eller i flydende form. Syntetisk melatonin tages ofte for at reducere mængden af jetlag, men bruges også i andre tilfælde, hvor man har svært ved at sove. Søvnforstyrrelser er ofte et problem hos syge mennesker og derfor kan syntetisk melatonin hjælpe rigtig mange til en bedre søvn. Det syntetiske melatonin virker på samme måde, som det melatonin der bliver skabt naturligt i kroppen. Det gør dig nemlig søvnig og vil få dig til at sove til rette tid.

Melatonin som lægemiddel

I Danmark er melatonin receptpligtigt lægemiddel. Derfor køber mange melatonin på internettet eller fra udenlandske virksomheder. Det er bekvemt og nemt at modtage det direkte på din adresse.

Syntetisk melatonin til en bedre nattesøvn

Melatonin kan, som sagt, produceres syntetisk og ses i flere forskellige former, såsom i tabletter, men også i flydende form. Tabletter indtages oralt. Den højeste koncentration i blodet findes et sted mellem 30 minutter og 2 timer efter indtagelse. Det kan derfor være lidt svært at vide præcist når man skal tage sin melatonin. Melatonin kan også tages flydende, hvilket optages hurtigere i kroppen. Det tager omkring 15 minutter for flydende melatonin at blive optaget.

Efter melatoninen har hjulpet dig til en bedre nattesøvn, så nedbrydes det i kroppen efterfølgende. Det er leveren som nedbryder af melatonin i kroppen. Herefter bliver det sendt ud med urinen.

Produktet Mani fra NordicOil kan købes på internette og bliver det sendt direkte til din hoveddør, så du kan sove bedre inden for få dage efter bestilling. Du finder produktet Mani her.

Melatonin som sovemiddel

Døjer du meget med jetlag når du rejser, kan melatonin hjælpe dig i nogle tilfælde. Melatonin er nemlig kendt for at tilbagebringe døgnrytmen ved eventuelle forstyrrelser. Det kan også være, at du arbejder på skiftehold og din krop derfor har svært ved at finde ud af hvordan din døgnrytme fungerer. Slutteligt kan det være, at du har en sygdom, der gør det svært for dig at sove, her kan melatonin også hjælpe dig.

Alt i alt har melatonin vist sig at være effektiv alle overstående tilfælde. Dog er der lavet flest test med melatonin mod jetlag.

Når du tager melatonin som sovemiddel, så fremskynder du søvnen. Det virker derfor bedst at tage melatonin, når du rejser østpå. Skal du den modsatte retning, vest på, så bør du holde dig vågen indtil sent og dermed tage melatonin, sådan at du sikre dig en god lang søvn.

Kort informations video omkring melatonin (engelsk tale)

Mani fra NordicOil kan bruges som sovemiddel og indeholder melatonin og CBD

Det er det, som giver dig en fantastisk nattesøvn. Det anbefales at du tager et sted mellem 0,5ml-1ml, 15 minutter før sengetid. Du kan dosere direkte i munden, i juice eller i vand. Køb melatonin hos Nordic Oil allerede i dag.

Bivirkninger ved melatonin

Ifølge sundhed.dk er der ikke rapporteret nogen alvorlige bivirkninger ved melatonin. Det regnes derfor som ufarligt ved kort behandlingstid.

Skulle du opleve nogen bivirkninger ved høje doseringer af melatonin, så er der i nogle tilfælde rapporteret døsighed, træthed, svimmelhed, forvirring, hovedpine, kvalme, lav kropstemperatur, mavesmerter, ændret søvnmønster, humørændringer, kløe og irritabilitet.*

*Det er dog vigtigt at nævne, at det ikke er alle, som vil opleve nogle af disse bivirkninger. Derudover opleves disse ved høj dosering af melatonin.

OBS: Oplysninger, som er tilgængelige på denne side, er baseret på undersøgelser, forskning samt erfaringer fra CBD-brugere. Oplysningerne fungerer ikke som en erstatning for lægehjælp. CBD-produkter er ikke beregnet til at diagnosticere, behandle eller helbrede sygdomme. Hvis du er ramt af sygdom, bør du konsultere med din egen læge.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

3 + seventeen =