Når du ikke bør tage probiotika

Update:
Når du ikke bør tage probiotika

Probiotika har i de senere år nydt stigende popularitet på grund af deres mange sundhedsfordele, især i forhold til fordøjelsen og tarmhelsen. De er levende mikroorganismer, der, når de indtages i tilstrækkelige mængder, kan tilbyde en række sundhedsmæssige fordele. Men hvornår skal man ikke tage probiotika? Vi undersøger nogle aspekter af dette i dette indlæg.

Hvornår skal man ikke tage probiotika?

Seriousygdomme og mennesker med et svagt immunsystem bør generelt ikke tage probiotiske produkter. Selvom Lactobacillus-stammer er generelt sikre og har eksisteret i vores kost i århundreder, kan nogle nyere probiotiske stammer, der er opnået ved isolering af afføringprøver, medføre risici. Derfor skal man være forsigtig ved indtagelse af denne type probiotika.

Kan man gøre noget forkert med probiotika?

At tage probiotika kan faktisk have uønskede effekter, især hvis de tages i overdreven mængde. At tage for høje mængder probiotika kan føre til ubalance i tarmfloraen og symptomer som oppustethed og forvirring.

Kan man tage probiotika uden bekymring?

Generelt er probiotika som Lactobacillus til forbedring af tarmhelsen sikre og godt tolererede for de fleste mennesker. Bivirkninger er yderst sjældne. Det er dog vigtigt at være forsigtig ved valg af det rigtige probiotikum og den dosering.

Hvornår er probiotika kontraindiceret?

Ved visse sundhedsmæssige tilstande er det ikke tilrådeligt at tage probiotika. Dette inkluderer alvorlige sygdomme, immunsuppression, og personer med centrale vener eller perifere katetre. Hos patienter i disse kategorier er der risiko for systemisk kolonisering efter probiotisk behandling.

Hvad skal man overveje, når man tager probiotika?

For at opnå maksimal effekt af probiotika anbefaler en undersøgelse at tage dem på tom mave, en halv time før dagens første måltid. Et måltid, der indeholder en smule fedt, kan yderligere forbedre overlevelseschancerne for probiotika.

Konklusion

Trods de mange fordele, probiotika kan tilbyde, er det vigtigt at huske, at de ikke er egnede for alle. Ved indtagelse af probiotika bør man altid overveje individets helbred og den specifikke tilstand. Ved tvivl eller bekymringer er det altid tilrådeligt at konsultere en læge eller ernæringsrådgiver.

Tilbage til blog

Ansvarsfraskrivelse: Oplysningerne i denne artikel er efter vores bedste viden og er kun beregnet til informationsformål. Det er ikke en erstatning for professionel medicinsk rådgivning, diagnose eller behandling. Søg altid råd hos din læge eller en anden kvalificeret sundhedsudbyder med eventuelle spørgsmål, du måtte have vedrørende en medicinsk tilstand.