CBD olie mod søvnløshed: Sådan får du en god nats søvn

CBD olie mod søvnløshed: Sådan får du en god nats søvn

Sovet dårligt igen og været vågen halvdelen af natten - uden nogen åbenlys grund? Lyder det bekendt? Du er bestemt ikke alene! Faktisk sover hver tredje person regelmæssigt dårligt og vågner op om morgenen overtræt og udmattet. Der er forskellige årsager til søvnløshed. I de fleste tilfælde skyldes det for meget stress, psykologiske problemer eller endog sygdom.

Der er helt sikkert nogle, som synes, at den traditionelle joint hjælper dem med at falde i søvn. Men da længerevarende forbrug har vist sig at være skadeligt, frarådes det stærkt. Flere og flere mennesker prøver dog CBD og særligt CBD olie i håb om at det kan hjælpe på deres søvnproblemer og bidrage til dybere søvn.

Vi har undersøgt dette og sammenfattet det kort og præcist for dig. Her får du et omfattende indblik i CBD olie mod søvnløshed med oplysninger om brugeroplevelser og den aktuelle forskningssituation.

Hvordan identificerer man egentlig søvnforstyrrelser?

Alle har sikkert haft en dårlig nat eller to, men hvornår begynder vi egentlig at tale om søvnforstyrrelser? Omkring en tredjedel af befolkningen kæmper med søvnforstyrrelser og vågner ofte om natten eller har problemer med at falde i søvn. Der er dog også andre symptomer på søvnforstyrrelser:

  • Ikke at være udhvilet næste morgen

  • Restless Leg Syndrobe/Rastløse ben (RLS)

  • Irritabilitet

  • Søvnapnø

  • Mareridt

  • Ømme muskler

Disse og andre årsager kan være tegn på en alvorlig søvnforstyrrelse. Nogle lider kun af søvnproblemer på kort sigt, mens andre må tage sig af dette problem permanent.

En nyere undersøgelse [1] undersøgte angst indflydelse på søvn og kiggede også på CBD og CBD-olie i denne sammenhæng.

Det er helt klart et emne, der bør undersøges nærmere, så sammenhængen mellem CBD olie, søvn og søvnproblemer kan klarlægges!

Hvad er nogle almindelige årsager til søvnløshed?

Der er forskellige faktorer, der kan gøre, at du lider af søvnforstyrrelser. Vi skelner mellem faktorer, der kommer fra os selv, og eksterne faktorer.

Stress er ofte en stor faktor. Det kan være psykisk stress, men også arbejdsmæssig stress - dette undervurderes ofte. Andre årsager kan være:

  • Depression eller angst

  • Fysiske faktorer som f.eks. smerter i kroppen, hovedpine eller generelle smerter

  • Miljømæssige faktorer, f.eks. støj eller lys

Alle disse ting kan forstyrre vores naturlige biorytme samt vores indre ro, og gøre at man har svært ved at falde i søvn og svært ved at blive i søvnen hele natten.

Er sovepiller den eneste udvej?

Du har måske overvejet at tage sovepiller eller anden sovemedicin for at få en god nats søvn. Du er ikke alene, og mange mennesker fortæller, at de kunne falde godt i søvn ved hjælp af sovepiller, men stadig følte træthed næste morgen. Og glem ikke de bivirkninger, som sovepiller kan have, og som endda kan gøre dig afhængig af dem.

Under alle omstændigheder ville det være bedre at komme til bunds i dine søvnforstyrrelser og se, hvad der kan ligge bag dem. Ofte er det din egen stress, der forhindrer dit sind og dine tanker i at hvile. Hvis søvnløse nætter forekommer hyppigere, kan der opstå en vis frygt for at gå i seng og ikke at kunne falde i søvn igen. Du går så i seng med disse tanker, og kan derfor slet ikke få ro.

Der er nogle naturlige måder til at gå i seng uden stress, hvor du skal benytte dig af sovemedicin. Du kan bl.a. prøve afslapningsøvelser, meditation eller yoga inden sengetid- disse ting kan hjælpe dig med at lukke ned og give slip. Endelig kan også en fast sengetid hjælpe med at sove bedre om natten og mindske træthed.

Men cannabidiol heriblandt CBD-produkter såsom CBD-olie kan også være en mulig løsning til bedre søvn og søvnproblemer og derved være et godt alternativ til sovemedicin.

Stress - er det virkelig skyld i søvnløshed?

Stress er ofte den største årsag til søvnforstyrrelser. Det er ikke nok at "gå i seng" for at glemme dagens begivenheder. Tværtimod giver den fred og ro, der følger med at gå i seng, meget plads til tanker og gør det svært at sove.

Hvis du ikke ønsker at ty til sovepiller, kan CBD-olie være et alternativ for dig. CBD kan have angstdæmpende virkninger [2], der hjælper med at berolige dit sind og genoprette dit normale søvnmønster. Det er kendt for at lukke ned for din krop - naturligt og kan bidrage til den dybe søvn.

Hvordan virker CBD-olie mod søvnforstyrrelser?

Nogle undersøgelser tyder på, at CBD og CBD olie kan hjælpe dig med at slappe helt af og dermed hjælpe dig med at falde i søvn [3]. I den rigtige dosis har det en stærk muskelafslappende og udmattende effekt som kan hjælpe på både akutte og vedvarende søvnproblemer.

Det er dog vigtigt at vide, at det at tage CBD-olie ikke er som at ryge en joint! Det gør dig ikke skæv - det beroliger dig bare og kan hjælpe dig med at sove. Når du ryger en joint, er det i øvrigt ikke THC'et, der beroliger dig, men CBD'et, som den indeholder.

Ifølge brugererfaringer fundet på nettet, lyder det, at hvis CBD indtages oralt kort før sengetid, virker det efter ca. 20 minutter til en halv time. Dette "slår dig naturligvis ikke helt ud", men sikrer snarere, at du falder til ro og falder i søvn på en naturlig måde og det kan derved forbedre søvnen. Brugerne mener, at søvnforstyrrelser kan afhjælpes på denne måde.

Yderligere forskning tyder på, at CBD aktivt lindrer smerte såsom kroniske smerter [4] og inflammation [5]. 

Undrer du dig over, hvad dette har at gøre med søvnforstyrrelser?

En hel del! Mange mennesker lider af kroniske sygdomme i muskler og led. Den hyppigste sygdom er rygsmerter. Hvis disse ikke behandles, bliver de især mærkbare, når man falder i søvn og kan resultere i dårlig søvn. Kort sagt kan det siges, at hvis man ikke føler sig godt tilpas, kan det være svært at sove godt. 
Brugerne mener, at CBD kan være en reel hjælp her på grund af dets smertestillende og antiinflammatoriske virkninger.

Er der bivirkninger?

CBD er et naturprodukt, og bivirkninger er næppe at forvente. Ikke desto mindre er der naturligvis meget følsomme mennesker, som kan reagere med let svimmelhed eller hovedpine. Dette varer dog ikke længe og forekommer ikke ved længerevarende brug.

Mange brugere foretrækker at bruge CBD fremfor anden sovemedicin, da de ifølge dem selv oplever færre bivirkninger ved CBD og CBD olie.

CBD-olie har - i modsætning til kemiske sovepiller - intet vanedannende potentiale. Da forskningen stadig er i sin vorden, anbefales det dog, at gravide kvinder og børn under 2 år ikke tager CBD.

CBD gør dig forresten ikke høj. Forklaringen er meget enkel. Du bliver kun høj af det psykoaktive stof THC som findes i cannabisplanter. Loven siger, at THC-indholdet skal være under 0,2 %, ellers ville det ikke være frit salgbart!

Af denne grund er CBD-olier frit tilgængelige og helt lovlige! Hvilket er godt nyt for alle dem, der ønsker at benytte sig af CBD for dens sundhedsmæssige fordele.

Kan der forekomme interaktioner med anden medicin?

Der kan være interaktioner med anden medicin. Det er derfor ikke tilrådeligt at tage CBD olie sammen med anden medicin uden først at konsultere egen læge.

Der er lægemidler, CBD interagerer med. Det betyder, at der kan forekomme en stigning eller et fald i søvnighed samt en forringelse af medicinens effektivitet. Det bedste er at spørge din læge, hvis du allerede tager anden medicin og er usikker!

Det er også kendt, at CBD i kombination med andre urter, der skal få dig til at falde i søvn, kan øge din søvnighed, som f.eks. johannesurt eller humle. Derfor er det bedre at vælge kun én variant, så man ikke ender med at sove for meget samt opleve træthed.

CBD-produkter - hvad findes der egentlig på markedet?

Der findes en lang række CBD-produkter, og der er næppe nogen, der kan holde styr på dem alle. Derfor er her en oversigt. Det kan dog på forhånd siges, at CBD-olie er en af de mest populære CBD-produkter. CBD-olie kan nemlig virke beroligende og afslappende på sind, krop og sjæl.

CBD-olien har den hurtigste effekt, når det tages under tungen.

CBD-olie kan både tages over en længere periode, eller bare akut, når du mærker, at du er meget stresset og har brug for hjælp til at falde i søvn. Du kan selv bestemme, hvornår du vil tage CBD. Det giver dog god mening at tage olien ca. 20 minutter til en halv time inden sengetid, så du hurtigt kan få ro og bedre nattesøvn.

Derudover findes der også produkter der indeholder både CBD og melatonin. Melatonin produceres naturligt af kroppen. Dette kan også refereres til som et søvn- eller nathormon og kan fungere søvnfremkaldene. Derfor kan disse produkter være ekstra godt til søvnproblemer, da det kan hjælpe folk, der har svært ved at falde i søvn samt kan hjælpe på søvnløshed.
Dette produkt tages 15-30 minutter før sengetid for at opnå den bedste effekt, og findes både som dråber og i kapselform.

Hvilken dosering af CBD anbefales til søvnforstyrrelser?

Der er forskellige måder at indtage CBD på. Du kan bl.a. tage det som krystaller og evt. blande krystalpulveret i drikkelse eller i mad.

CBD fås også i tinkturform. Et par dråber kan nemt tilsættes til en drink. Dette er bla. CBD-olie, hvor olien med fordel kan tages direkte under tungen, da det derved optages bedst. Er smagen dog svær at vænne sig til, kan CBD-olien også tilsættes drikkelse.
Derudover fås CBD også i kapselform, som er ideel til daglig brug. En lang række fødevarer indeholder også CBD, f.eks. vingummier eller kiks. På pakken finder du oplysninger om koncentrationen af CBD.

Som allerede nævnt er forskningen stadig i sin vorden. Ikke desto mindre er det allerede kendt, at en overdosis af CBD er næsten umulig, da CBD er et naturligt middel. Selvfølgelig gælder det dog her, at man ikke skal overdrive, og det er derfor vigtigt, at man tager CBD-olie med måde.

Det giver mening at føre en søvndagbog. Variér doseringen af CBD'en en smule, noter din søvn og søvnrytme og find ud af, hvilken dosis der er den rigtige for dig. Erfaring har vist, at en for lav dosis måske ikke fører til den ønskede søvnighed, så her bør du prøve dig lidt frem, så du kan sove godt om natten.

Konklusion

Som du kan se, er der en bred vifte af muligheder og variationer af CBD for at opnå en god søvn som alle mennesker kan have gavn af. Aktuelle undersøgelser tyder på en positiv effekt! Og viser at CBD kan hjælpe, hvis du lider af søvnløshed, eller bare ønsker at sove bedre.

Som med alle andre midler og produkter er det vigtigt ikke at overdrive og at finde ud af, hvad den rigtige dosis er for dig.

Hvis du allerede har haft erfaringer med at bruge CBD-olie i forbindelse med søvnproblemer og manglende søvn, er du meget velkommen til at skrive til os. Personlige erfaringer er værdifulde og hjælper andre brugere med at orientere sig.

Vi håber, at denne artikel kan bidrage til at finde ro samt at få en god nattesøvn!

Referencer

  • [1] Scott Shannon, Nicole Lewis, Heather Lee, Shannon Hughes, Cannabidiol in Anxiety and Sleep: A Large Case Series, Perm J. 2019; 23: 18-041. Published online 2019 Jan 7

  • [2] Crippa et al. Neural basis of anxiolytic effects of cannabidiol (CBD) in generalized social anxiety disorder: a preliminary report. 2011, J Psychopharmacol

  • [3] Shannon S, Cannabidiol in Anxiety and Sleep: A Large Case Series, 2019, Perm J

  • [4] Vučković S et al., Cannabinoids and Pain: New Insights From Old Molecules. 2018, Front Pharmacol

  • [5] Wei Xiong et al., Cannabinoids suppress inflammatory and neuropathic pain by targeting α3 glycine receptors. 2012, J Exp Med, Volltext

Tilbage til blog
FORRIGE ARTIKEL

NÆSTE ARTIKEL